Trvanie projektu: október 2012; panelová diskusia 24. októbra 2012
Spolupracujúce inštitúcie: FORUM 2000, Fórum donorov, IPI – Medzinárodný tlačový inštitút
Projektový tím / projektový manažér IVO: Miroslav Kollár
Cieľ: Inštitút pre verejné otázky organizuje túto panelovú diskusiu ako jediné partnerské podujatie pražskej 16. konferencie FORUM 2000, ktorá má v tomto roku tému Médiá a demokracia, s cieľom pokračovať v diskusiách na tému spoločenskej zodpovednosti médií, ktorú sme žačali riešiť na májovom seminári v spolupráci s EK.
Téma spoločenskej zodpovednosti sa s médiami väčšinou spája výlučne v súvislosti s médiami ako nositeľmi informácií o tejto téme. Nielen z diskusie, ktorá prebieha v európskom kontexte (napríklad v rámci britského Media CSR Forum – členskej organizácie mediálnych korporácií vo Veľkej Británii, ktorá vznikla v roku 2001 s cieľom diskutovať a presadzovať princípy CSR aj v britskom mediálnom priemysle) však vyplýva, že vzhľadom na vplyv, ktorý má podnikanie v oblasti médií na spoločnosť (napríklad v oblasti ovplyvňovania verejnej mienky, ktoré sa následne prejavuje trebárs v spotrebiteľskom či voličskom správaní), je úplne legitímne hovoriť o nevyhnutnosti presadzovania princípov spoločenskej zodpovednosti aj v mediálnom biznise. Preto sa pokúsime spolu s panelistami (JAN URBAN, ČR, novinár; VÁCLAV MIKA, generálny riaditeľ, Rozhlas a televízia Slovenska; MATÚŠ KOSTOLNÝ, šéfredaktor denníka SME; EVA BABITZOVÁ, riaditeľka Rádia Expres a prezidentka Asociácie nezávislých rozhlasových a televíznych staníc SR; BRANISLAV ONDRÁŠIK, mediálny odborník, Fakulta masmédií, Paneurópska vysoká škola) hľadať odpovede na nasledujúce otázky:
- Ako vnímajú spoločenskú zodpovednosť médií majitelia/riaditelia najväčších médií na trhu, regulátori, mediálni analytici?
- V čom sú podobnosti, resp. odlišnosti zodpovedného podnikania v médiách oproti ostatným odvetviam biznisu?
- Aké sú minimálne štandardy spoločenskej zodpovednosti pre mediálny biznis?
- Transparentné vlastníctvo?
- profesionálna žurnalistika?
- Transparentná a zodpovedná redakčná politika?
- Dodržiavanie zákonov?
- Je možné dosiahnuť spoločensky zodpovednejšie správanie médií zvýšenou reguláciou?
Výstupy projektu:
Panelová diskusia, Brazislava, 24. októbra 2012