Inštitút pre verejne otázky so svojimi partnermi spoločnosťami Slovak Telekom a Accenture predstavili na tlačovej konferencii výsledky projektu Kyberšikana na stredných školách a iniciatívy Slovak Telekom Absolventi šikany, ktorá sa uskutočnila v utorok 6.5.2025 v Bratislave.
Takmer dve tretiny študentov stredných škôl (63 %) uvádza ako najčastejší problém súvisiaci s používaním digitálnych technológii na ich školách nenávistné správanie na internete v podobe kyberšikany. Ako ďalej ukázali výsledky prieskumu na výberovej vzorke 520 respondentov z februára 2025, medzi najrozšírenejšie formy kyberšikany patrí očierňovanie – zámerné rozširovanie klebiet o spolužiakoch/kamarátoch a sexting – rozširovanie alebo zdieľanie intímneho obsahu bez súhlasu dotknutej osoby. S kyberšikanou tohto typu sa na škole stretlo až 60 % stredoškolákov. Treťou významnou formou sú hádky v diskusiách v online prostredí. Každý druhý študent (51 %) sa osobne alebo sprostredkovane stretol s rôznymi druhmi urážania, nadávania alebo provokujúcich výrokov v internetových diskusných fórach, četoch a pod. Pomerne vysokú spoločenskú závažnosť majú aj ďalšie formy kyberšikany. Takmer traja z desiatich opýtaných (28 %) sa na škole stretli s odhaľovaním súkromných informácií predstieraním dôvernej komunikácie a následného zverejnenia intímnych informácií o obeti na internete. Ešte nebezpečnejšími sa ukazujú kybergrooming – zámerné oslovovanie osôb s cieľom nadviazať sexuálny kontakt a kyberstalking – dlhodobé prenasledovanie osoby vo virtuálnom prostredí často spojené s obťažovaním a vyhrážaním sa cez internet. Na škole sa s nimi stretla približne štvrtina študentov. Jedným z kľúčových zistení prieskumu je tiež to, že v celej stredoškolskej populácii predstavuje podiel obetí kyberšikany asi 30 %, čo v prepočte znamená približne 60 tisíc mladých ľudí. S prosbou o pomoc pri riešení kyberšikany sa na niekoho obrátili ibe dve tretiny obetí (65 %). Naopak zvyšných 35 % tak z rôznych dôvodov neurobilo. Školám, rodičom, zodpovedným inštitúciám, ale aj orgánom činných v trestnom konaní tak uniká nemalá časť prípadov.
„Kyberšikana je špecifická nielen množstvom a rozmanitosťou sociálnych interakcií, ale aj „nástrojov“ na jej realizáciu. Tieto nástroje zvyčajne odzrkadľujú vlastnosti kyberpriestoru – extrémnu rýchlosť šírenia informácií, sťaženú možnosť kontrolovať autentickosť či vysokú anonymitu jeho účastníkov. V prostredí našich stredných škôl ide najmä o nástroje, ktoré majú silný sociálno-komunikačný rozmer. Sú to najmä sociálne siete, ktoré ako nástroj kyberšikany uvádza až 51 % študentov a študentiek, čet 43 % a diskusné skupiny/fóra 28 % študentov. Menej zastúpené sú nástroje s technologickým rozmerom ako umelá inteligencia, hackerské útoky alebo technológie na online sledovanie. Je totiž jednoduchšie hejtovať v diskusnom fóre, vyhrážať sa cez čet, rozširovať klebety a fámy na sociálnej sieti, ako vytvoriť deepfake video, hacknúť počítač, nabúrať sa do profilu/účtu či niekoho sledovať pomocou geolokačných nástrojov a služieb.“ , hovorí v tejto súvislosti autor prieskumu a analytik IVO, Marián Velšic.
To, čo sa skrýva za štatistikami, priblížila odborná poradkyňa Zuzana Juráneková z OZ IPčko, ktorá vedie tím online terénnych pracovníkov poskytujúcich podporu a poradenstvo pre mladých ľudí v náročných situáciách.
„Z najnovšieho výskumu Inštitútu pre verejné otázky vyplýva, že až 35% obetí sa s problémom nikomu nezdôverí. Dôvodom podľa oslovených býva hanba, strach alebo presvedčenie, že im nikto nepomôže. Odbornú pomoc vyhľadá len 1 z 10 slovenských stredoškolákov či stredoškoláčok. To znamená, že 9 z 10 mladých ľudí zostane bez odbornej pomoci. Kyberšikana nie je len dočasná zlá skúsenosť. Je to útok na dôstojnosť, ktorý môže zanechať dlhodobé stopy – ničí dôveru, vzťahy aj zdravie mladých ľudí. Za tisícovými štatistikami sú konkrétne príbehy.Pre obete kyberšikany je v prvom kroku kľúčový kontakt s najbližším sociálnym okolím. Mladí ľudia nám často hovoria, že ich bolí to, čo vidia o sebe na internete – ale ešte viac ich bolí, keď tomu nikto neverí alebo to zľahčuje. Práve preto musíme vedieť načúvať. Je dôležité, aby mladí ľudia vedeli, že v tom nie sú sami. Pomoc existuje – je bezplatná, anonymná a dostupná. Sme tu pre nich.“
V kontexte týchto údajov bola odprezentovana aj nová vzdelavaco-preventivna kampaň Absolventi šikany, ktorá na webe www.absolventisikany.sk prináša rady a odporúčania pre rodičov, učiteľov a mladých ľudí, ktoré môžu pomôcť predchádzať kyberšikane, alebo sa jej brániť; rovnako aj anonymizované príbehy mladých ľudí, ktorí sa stali obetou kyberšikany.

Počas tlačovej konferencie odzneli záväzky zodpovedného podnikania v oblasti podpory digitálnej bezpečnosti, ktoré predstavili Slovak Telekom a Accenture.
“Ako jeden z digitálnych telco lídrov Európy chceme byť katalyzátorom pozitívnych zmien, spolu s našimi partnermi sa zasadzovať proti všetkým formám online nenávisti, obťažovania a šikany. Chceme vytvárať digitálny svet, v ktorom sa môže každý cítiť dobre. Naším poslaním je spájať všetkých s jedinečnými možnosťami, ktoré poskytuje digitálny svet. Online nenávisť však ohrozuje základy bezpečnej a inkluzívnej digitálnej spoločnosti – navyše, spôsobuje škody ďaleko za hranicami virtuálneho sveta. Preto vnímame potrebu postaviť sa jej zmysluplnými a účinnými činmi. Tento zámer nás viedol k vytvoreniu iniciatívy Absolventi šikany. Našu novú iniciatívu sme vytvorili v rámci aktivít Deutsche Telekom zameraných na boj proti kyberšikane. Vytvorili sme ju špeciálne pre Slovensko a vychádzame v nej z najnovšieho prieskumu Inštitútu pre verejné otázky. Ako prvú spúšťame v máji webstránku www.absolventisikany.sk, kde mladí ľudia, ale aj rodičia či učitelia nájdu tipy, ako sa brániť pre kyberšikanou, čo si všímať, alebo ako môžu pomôcť tým, ktorí sa stali jej obeťou. Zároveň predstavíme kampaňové video a nasledovať bude séria aktivít, ktoré zahŕňajú podujatia pre širokú aj odbornú verejnosť, komunikáciu so školami či špeciálne podcasty", povedala Melinda Szabó, CEO Slovak Telekom a T-Mobile Česká republika.
„V Accenture dlhodobo podporujeme iniciatívy, ktoré smerujú do rozvoja digitálnych zručností mladých ľudí, a to najmä cez vzdelávanie pedagógov, ktorí sú v tomto kľúčoví. Jednou z nich je úspešný vzdelávací program Digitálne kompetencie pre učiteľov. Prešlo ním za 5 rokov už takmer 400 učiteľov z viac ako 330 škôl a mnohí ďalší vďaka nemu získali prístup k vzdelávaciemu obsahu, ktorý umožňuje prinášať na školy digitálne inovácie a rozvíjať digitálne zručnosti žiakov, vrátane bezpečného správania sa v online priestore. V tomto období práve prebieha prihlasovanie do nového ročníka programu. Toto je príklad ďalšej iniciatívy, ktorú rozbehol firemný sektor a ktorá vytvára predpoklady pre vznik systémových vzdelávacích prístupov do budúcna.“ dodáva Alena Kanabová, líderka pre firemne občianstvo poločnosti Accenture na Slovensku.
Bližšie informácie o projekte Kyberšikana na stredných školách a iniciatíve Absolventi šikany ponúkame v samostatných dokumnetoch a v linku na kampaňový spot, video a vizuály zo spotu:
https://bit.ly/AbsolventiSikany_Videa_Vizualy
Download:
Výskumná správa - Kyberšiakna na stredných školách
Tlačová správa - Nové fenomény v kyberšikane
Tlačová informácia s grafmi



