ivo.sk
NEROZUMIEME!

Dňa 10. augusta 2018 v Banskej Bystrici sa uskutočnilo umelecko-spoločenské podujatie venované tragickým udalostiam augusta 1968 vo vtedajšom Československu. 

 

21. augusta 1968 vpádom sovietskej armády a vojsk ďalších krajín Varšavskej zmluvy bol násilne potlačený demokratizačný proces v spoločnom štáte Čechov a Slovákov. Vyhasli životy mnohých nevinných ľudí (z toho 19 na Slovensku počas prvých 2 dní) a nastalo viac ako 20 rokov „normalizácie“. 

 

Kampaň zameranú na tých, ktorí 21. 8.  1968 ešte nežili, vytvorila na podnet Inštitútu pre verejné otázky (IVO) reklamná agentúra Mark BBDO. Jej jadro je v online prostredí, v banneroch a originálnych článkoch, v krátkych videách známych osobností apod. Ako médiá poslúžia tiež vonkajšie reklamné plochy a rozhlasové spoty. 

 

Podujatie v Banskej Bystrici spočívalo v umeleckom obnovení   nápisu ПОЧЕМУ? (Prečo?) na chodníku námestia SNP.  „Podľa prieskumov  je 50 rokov po okupácii Československa povedomie o tejto udalosti najmä u mladých ľudí pomerne nízke, preto sme presvedčení, že už len z úcty k obetiam je potrebné si to pripomenúť,“ povedal v Banskej Bystrici pri umeleckom stvárnení jedného z protestných nápisov Grigorij Mesežnikov, prezident IVO. Na podujatí sa zúčastnil  aj pamätník augustových dní Ľudovít Hedera (77), ktorý 21. august 1968 prežil v Trenčíne a neskôr bol svedkom viacerých tragických udalostí v Bratislave. „Útok piatich našich najbližších spojencov sme vnímali, ako keď vám brat vrazí nôž do chrbta. Boli sme zhrození,“ opísal udalosti v roku 1968 Ľ. Hedera. 



Cieľom kampane NEROZUMIEME je priblížiť mladým ľudom prostredníctvom stránky www.nerozumieme.sk dôležité fakty roku 1968 a atmosféru tých dní. Po invázii cudzích vojsk sa zjavili na stenách, múroch, chodníkoch a plotoch verejných priestranstiev nápisy protestujúce proti okupácii. Mnohé boli napísané v azbuke, keďže najväčším symbolom tej udalosti boli ruské tanky v uliciach našich miest. „Azbuka a ruština ako jazyk bola vtedy povinne vyučovaná už na základných školách. Dnešní mladí jej už nerozumejú a na tomto sme postavili metaforický nápad kampane,“ prezradil autor nápadu Ivan Fiedler, copywriter reklamnej agentúry.  „Zobrali sme autentické heslá z tej doby a použili ich v dnešnej, umeleckejšie stvárnenej, podobe. Tak ako dnešní mladí nerozumejú azbuke a čudným nápisom na vizuáloch, tak ani vtedajší mladí nerozumeli, ako je možné porušiť medzinárodné právo a byť okupovaný cudzími vojskami. To je pointa kampane,“ dodal Fiedler.  

Okrem Mark BBDO a IVO sa na kampani NEROZUMIEME podieľa PR agentúra event2all a digitálna agentúra Diorama. Mediálnymi partnermi kampane sú Fun Radio, refresher.sk, startitup.sk a cas.sk. Fotografie bezplatne poskytli Ján Lörincz a Ústav pamäti národa.





>> Späť na Aktuality

Videoaktuality

20 rokov krajskej samosprávy prinieslo rozmanité skúsenosti. Komplexná publikácia IVO a SK8.

Súčasný stav a vývoj v troch oblastiach významných z pohľadu spoločenskej transformácie.

20 rokov samosprávnych krajov na Slovensku 2001 - 2021
 Slovensko po troch desaťročiach slobody

Výskumná štúdia na aktuálnu tému migrácie mladých vzdelaných Slovákov. 

Výskumná štúdia o vplyve pandémie Covid-19 na zlepšenie digitálnych zručností dospelej populácie.

 Únik mozgov - migračný potenciál mladých na Slovensku
Digitálna gramotnosť na Slovensku 2022 v optike pandémie Covid-19

Výsledky reprezentatívneho výskumu názorov verejností v štyroch krajinách V4

Faktory ovplyvňujúce dvojstranné vzťahy Taiwanu s krajinami EÚ v strednej a východnej Európe.

V4 v názoroch verejnosti: skúsenosti a výzvy
Taiwansko-európska jeseň 2021: pohľad zo Slovenska

Navštívte nás na Facebooku





Obsah © 2006 Inštitút pre verejné otázky.
Design © 2006 Komplot
Generuje redakčný systém BUXUS spoločnosti ui42.
Konverzný kurz: 1 EUR = 30,1260 Sk


tlačiťposlaťhore