ivo.sk
Financovanie predvolebných kampaní

Správy RTVS o 19:00, Jednotka, 16.3.2015

Financovanie predvolebných kampaní


Zhruba tretina kandidátov na primátorov slovenských krajských miest zverejnila informácie o financovaní svojej predvolebnej kampane. Vychádza to z prieskumu, v posledných mesiacoch minulého roka urobil inštitút pre verejné otázky. Podľa jeho analytikov ide o aspoň čiastočný posun vpred. 

Inštitút pri prieskume vychádzal aj z údajov, ktoré už v minulom roku zverejnili samotní kandidáti. Zo 69 uchádzačov o post primátora v krajských mestách zverejnili informácie o financovaní 23. Sú medzi nimi aj úspešný bratislavský kandidát Ivo Nesrovnal či znovuzvolený trenčiansky primátor Richard Rybníček. Grigorij Mesežnikov: „Buď založili transparentný účet alebo dobrovoľne zverejnili alebo poskytli aj štruktúru svojich výdavkov, to predsa len svedčí o tom, že tlak verejnosti má svoj účinok“.Na druhej strane je napríklad neúspešný kandidát na žilinského primátora Ján Slota. Spolu s trnavským kandidátom Bystríkom Stankom neposkytli žiadne informácie. Do tej iste kategórie zaradil IVO aj Richarda Rašiho, ktorý úspešne znovukandidoval v Košiciach. Kampaň mu výhradne platila strana, detaily financovania údajne nepozná. 

Peter Kunder: „Je potešivé, že zhruba tretina kandidátov dokázala skutočne poskytnúť voličom aspoň nejaký základný prehľad a nejakú mieru transparentnosti financovania ich politickej kampane, samozrejme nejaký ideál je podstatne niekde inde“. 

Informácie pre Inštitút zbierali dobrovoľníci od septembra do novembra v krajských mestách. Niekedy doslova rátali pivá na politických mítingoch a odhady toho, koľko mohla kampaň stáť porovnávali s tvrdeniami kandidátov. Občas sa napríklad stalo že osem bilbordov stálo u jedného kandidáta približne rovnako ako 80 bilbordov iného. Lukáš Makovický: „Tak to zaváňalo problémami alebo nepresnosťou alebo jednoducho sa nám zdalo, že nám nemuseli povedať pravdivé informácie“. 

Prieskum poukázal aj na jeden paradox, a to, že kandidáti sú naklonení údaje zverejniť, ich politické strany ich už veľmi zverejňovať nechcú. Grigorij Mesežnikov: „Politické strany sa odvolávali na to, že majú povinnosť zúčtovať vo svojich výročných správach aj volebné náklady, ale verejnosť sa k nim dostane až v júli“. 

Podstatne viac svetla do financovania kampaní by mal priniesť nový zákon o komunálnych voľbách, ktorý je súčasťou tzv. volebných kódexov. Na voľby a s nimi spojené kampane sa začne vzťahovať už od polovice tohto roka. 

Matúš Jaco, RTVS. 

Link: www.rtvs.sk/televizia/archiv/7600/61311
(00:29:56 Financovanie predvolebných kampaní)

Screenshots: 










Zdroj: RTVS 

Videoaktuality

Výsledky reprezentatívneho výskumu názorov verejností v štyroch krajinách V4

Čo podnecuje politikov k tomu, aby namiesto spojenectva so Západom presadzovali zväzky s Ruskom?

V4 v názoroch verejnosti: skúsenosti a výzvy
Kto hrá ruskú ruletu na Slovensku

Výskumná štúdia na aktuálnu tému migrácie mladých vzdelaných Slovákov. 

Výskumná štúdia o aktuálnych postojoch a skúsenostiach rodičov s online dištančným vzdelávaním detí.

 Únik mozgov - migračný potenciál mladých na Slovensku
Dištančné vzdelávanie detí optikou rodičov

Účasť žien na politickom rozhodovaní cez prizmu štatistík aj v optike verejnej mienky.

Prečo mýty o tejto krajine dlhodobo prežívajú a majú vďačných recipientov a šíriteľov.

Politická participácia žien na Slovensku 2020
Mýty o Rusku

Navštívte nás na Facebooku





Obsah © 2006 Inštitút pre verejné otázky.
Design © 2006 Komplot
Generuje redakčný systém BUXUS spoločnosti ui42.
Konverzný kurz: 1 EUR = 30,1260 Sk


tlačiťposlaťhore