ivo.sk
 
Ak máte záujem o aktuálne informácie o aktivitách IVO, pošlite nám Váš e-mail
pošli
Martin Bútora komentuje americké prezidentské voľby

Kampani pred tohtoročnými prezidentskými voľbami v Spojených štátoch chýbali veľké vízie, ale neznamená to, žeby súboj stratil na príťažlivosti.

„Okrem iného o tom svedčil obrovský záujem o predvolebné debaty,“ konštatuje v príspevku pre denník Sme Martin Bútora, ktorý bol v rokoch 1999 – 2003 slovenským veľvyslancom v USA. „Prvú sledovalo vyše 70 miliónov divákov; jediná televízna relácia, ktorá prilákala viac ľudí, bolo finále amerického futbalu Super Bowl. Druhú debatu pozeralo vyše 67 a tretiu takmer 60 miliónov divákov. Vysoké počty mohli byť aj reakciou na záplavu negatívnej inzercie. Podľa štúdie Wesleyan Media Project iba menej ako osem percent inzerátov malo pozitívny charakter (v roku 2008 ich bolo 19 percent, v roku 2000 až 30 percent).

V kampani, pripomenul týždenník Economist, veľké témy často ustúpili sporom o charakter kandidátov či ich osobný život, menej sa hovorilo o reálnosti ich plánov. Debaty naproti tomu ponúkali racionálne argumenty, nútili prítomných zrozumiteľne vysvetliť svoje politické postoje a tiež naznačili, kto z kandidátov väčšmi pôsobí ako líder schopný viesť krajinu. Na rozdiel od jednostrannej predvolebnej inzercie sa tu súčasne prezentovali názory oboch strán.

Ak by Barack Obama dostal šancu pokračovať, bolo by možné bilancovať dlhšie obdobie vládnutia a posúdiť, čo skutočne dosiahol. Ak sa presadí jeho súper, Američania budú musieť zistiť, ktorý Mitt Romney sa vlastne stal ich prezidentom – niekdajší umiernený guvernér, konzervatívny bojovník z primárok alebo pragmatický republikán,“ uzatvára svoj príspevok autor.

Výsledky môžu okrem iného závisieť aj od hlasov tzv. nezávislých voličov, medzi ktorými má dnes prezident Obama slabšiu podporu ako pred štyrmi rokmi – uviedol Martin Bútora v rozhovore pre TASR – nevie sa však, koľkí z nich prídu voliť. Nezávislí voliči sa neidentifikujú s ani jedným táborom a vo voľbách hlasujú podľa vlastného uváženia. Podľa prieskumu z konca októbra uverejneného Whitom Ayresom, prezidentom North Star Opinion Research, ktorý má blízko k republikánom sa nezávislí voliči pred štyrmi rokmi sa priklonili k Barackovi Obamovi (52 percent v jeho prospech oproti 44 percent, ktorí uprednostňovali Johna McCaina), no dnes medzi nimi vedie Mitt Romney, ktorý má pred súčasným prezidentom dokonca až 12-percentný náskok. Presun v prospech kandidáta Romneyho bolo možné zaregistrovať aj v oblasti médií: mnohé z lokálnych novín v jednotlivých štátov, ktoré v roku 2008 podporovali Obamu, prešli teraz k podpore jeho protikandidáta. Komentátori podľa neho pripomínajú, že to síce ešte nemusí zásadnejšie ovplyvniť voľby, môže to však odrážať zmenené nálady čitateľov, ktoré redakcie novín pretlmočili do podpory Mitta Romneyho.

Opačný pohľad ponúkla agentúra Gallup v prieskume, ktorý má trochu iný charakter než typické zisťovania o tom, koho budú respondenti voliť. Nepýtali sa ich totiž, koho budú voliť, ale kto podľa nich napokon vyjde z volieb ako víťaz. Ak bola otázka položená takto, 54 percent Američanov očakávalo, že Barack Obama bude znovu zvolený, 34 percent sa domnievalo, že to bude Mitt Romney a 11 percent nevedelo zaujať stanovisko. Spomedzi voličov, ktorí sa identifikovali ako prívrženci republikánov, bolo 71 percent presvedčených, že vyhrá ich kandidát; naopak, medzi stúpencami demokratov 86 percent verilo, že to bude terajší prezident.

„David Rothschild z Centra pre výskum a aplikovanú štatistiku spoločnosti Microsoft na Kolumbijskej univerzite v New Yorku a Justin Wolfers, profesor ekonómie a verejnej politiky na Michiganskej univerzite na túto tému napísali štúdiu, kde dokazujú, že predpovede o výsledkoch volieb sú spoľahlivejšie, ak sa v nich vychádza nie z toho, koho by respondenti sami volili, ale z toho, aké majú očakávania ohľadne budúceho víťaza. Autori preskúmali rozsiahlu databázu o zisťovaniach uskutočnených v rokoch 1952-2008 a zistili, že v 77 prípadoch, keď sa výsledky líšili (t.j. podľa osobných preferencií by voľby dopadli inak ako podľa očakávaní), prieskumy zamerané na očakávania boli oveľa bližšie skutočnosti: 60 z nich správne určilo budúceho víťaza, zatiaľ čo prieskumy zamerané na osobné preferencie respondentov to správne odhadli iba v 17 prípadoch.

Keď sa potom takouto prizmou pozreli na súčasné prieskumy z dielne piatich agentúr (Gallup, New York Times, Politico, Hartford Courant, ABC) a odhadli výsledok na základe voličských očakávaní, víťazom by sa podľa toho mal stať Barack Obama.

Ktokoľvek zvíťazí – končí svoj príspevok pre TASR Martin Bútora – bude musieť pre svoje politiky získavať prívržencov aj mimo svojho tábora.

Príspevok v denníku SME:

Amerika na prahu: kontinuity alebo zmeny?

Rozhovor pre TASR:

Martin Bútora: V prípade amerických volieb ide o tesný súboj

Videorozhovor pre Hospodárske noviny:

Lepší ako voľby je len Super Bowl



Televízia, rozhlas:


Martin Bútora diskutoval v deň volieb v Slovenskej televízii v relácii Doslova (archív STV, relácia 6.11.).

Po voľbách bol Martin Bútora hosťom v relácii Z prvej ruky v Slovenskom rozhlase (zvukový záznam v archíve SRo).

Vo večernej relácii Téma dňa v televízii TA3 Martin Bútora zhodnotil výsledky a budúcnosť vzťahov EU a USA (relácia na ta3.com)



>> Späť na Aktuality

Videoaktuality

Prečo mýty o tejto krajine dlhodobo prežívajú a majú vďačných recipientov a šíriteľov.

Účasť žien na politickom
rozhodovaní cez prizmu štatistík 
aj v optike verejnej mienky  

Mýty o Rusku
Politická participácia žien <br/>na Slovensku 2020

Neprehliadnite aktuálnu výskumnú štúdiu o postojoch internetovej populácie k problematike kybernetickej bezpečnosti. 

Výsledky 15. ročníka výskumu digitálnej gramotnosti populácie SR.

Kyberbezpečnosť očami internetovej populácie SR
Digitálna gramotnosť na Slovensku 2020

Výsledky volieb a ich širší
kontext, činnosti politických
aktérov, sociologické dáta.

Dezinformačno-konšpiračná scéna
v období COVID-19. Aktéri, naratívy, analýza FB príspevkov. 

Slovenské voľby '20:<br/>Akú zmenu priniesli
Infodémia na Slovensku<br/>2020

Navštívte nás na Facebooku





Obsah © 2006 Inštitút pre verejné otázky.
Design © 2006 Komplot
Generuje redakčný systém BUXUS spoločnosti ui42.
Konverzný kurz: 1 EUR = 30,1260 Sk


tlačiťposlaťhore