Podporila: Hanns Seidel Stiftung – Nadácia Hannsa Seidela.
Trvanie projektu: január – jún 2019.
Projektový tím: Oľga Gyárfášová, Grigorij Mesežnikov, Ján Bartoš, Alena Adamková, externí experti.
Zámer: Voľby do Európskeho parlamentu 2019 sú príležitosťou, ktorá nielen dáva občanom SR možnosť zvoliť si svojich zástupcov do dôležitej európskej inštitúcie, ale aj udalosťou, ktorá vytvára dobré možnosti na sprostredkovanie informácií o aktuálnom vývoji v EÚ, jej ďalšom smerovaní a výzvach, ktorým čelí. Pre Slovensko sú to štvrté voľby do Európskeho parlamentu, zatiaľ vo všetkých práve Slovensko zaznamenalo najnižšiu volebnú účasť (v roku 2014 len 13%). Pre ďalšie rozvíjanie plnohodnotného členstva a identifikácie sa s EÚ je dôležité, aby sa na voľbách v roku 2019 zúčastnilo viac ľudí a najmä, aby sa posilnil záujem medzi mladými. K tomu smerujú aj jednotlivé aktivity projektu.
Zámerom projektu je skĺbiť rôzne typy aktivít s cieľom osloviť občanov s posolstvom o dôležitosti účasti na hlasovaní (a tým aj prispieť k zvýšeniu volebnej účasti), najmä výskumné aktivity zamerané na identifikáciu znalostí občanov o EÚ a jej inštitúciách a normách, o hĺbke podpory pre európske hodnoty, o tom, čo občanov motivuje alebo naopak odrádza od účasti na voľbách do Európskeho parlamentu.
Výstupy projektu:
1. Reprezentatívny prieskum verejnej mienky (zber údajov, spracovanie, analýza), konečným výstupom ktorého bude správa o výskumných zisteniach/prezentácia.
2. Tlačová konferencia s prezentáciou výskumnej správy.
3. Odborná diskusia hodnotiaca výsledky EP volieb, ich dopad na domácu politickú scénu i širší európsky kontext.