Vyplynulo to z výskumu názorov slovenskej verejnosti na existenciu a fungovanie médií verejnej služby v SR. Zber dát pre Inštitút pre verejné otázky realizovala agentúra FOCUS v období 2. 4. – 8. 4. 2008 na vzorke 1 080 respondentov.
IVO realizoval tento výskum ako otváraciu aktivitu v rámci projektu Zlepšovanie schopností a kompetencie občianskej spoločnosti pri ovplyvňovaní budúcnosti médií verejnej služby ako zdroja korektných informácií pre informované rozhodovanie, priestoru pre zvyšovanie citlivosti na prejavy populizmu a faktora sociálnej kohézie. Súhrnné výsledky celého výskumu IVO zverejní v priebehu mesiaca máj.
Ako výskum ďalej ukázal, koncesionárske poplatky, ktoré dnes predstavujú hlavný zdroj financovania STV aj SRo, preferuje ako hlavný zdroj financovania médií verejnej služby na Slovensku iba 17 %. Ďalších 17 % si myslí, že by ním mali byť príjmy z reklamy. Na otázku zdrojov financovania nevedelo odpovedať 8 % respondentov.
Názory na hlavný zdroj financovania STV a SRo sú v populácii takmer univerzálne rozložené, zásadný názorový rozdiel v porovnaní s celou populáciou nenachádzame ani medzi prívržencami jednotlivých politických strán. Výnimku tvoria iba prívrženci ĽS-HZDS. Medzi nimi je nadpriemerne viac takých (33 %), ktorí preferujú ako hlavný zdroj financovania médií verejnej služby koncesionárske poplatky.
V súvislosti s financovaním médií verejnej služby sa objavili aj aktivity podporujúce usporiadanie referenda o zrušení koncesionárskych poplatkov. V prípade konania referenda o zrušení koncesionárskych poplatkov dnes deklaruje ochotu sa ho zúčastniť viac ako 59 % opýtaných, nezúčastnilo by sa ho 33 % opýtaných a ďalších 8 % sa k svojej potenciálnej účasti nevedelo vyjadriť. Za zrušenie platenia koncesionárskych poplatkov by v takomto referende hlasovalo až 88 % z tých, čo by sa ho zúčastnili, proti iba 12 % potenciálnych účastníkov referenda, ktorí by na referendovú otázku odpovedali negatívne.
Miroslav Kollár, vedúci projektu
Download: Ľudia už nechcú platiť (PDF formát, 78 KB)