Inštitút pre verejné otázky prezentoval dňa 8.4.2021 prostredníctvom online tlačovej konferencie výsledky svojho reprezentatívneho prieskumu na aktuálnu tému Dištančné vzdelávanie detí optikou rodičov, ktorý vznikol v spolupráci so spoločnosťami Slovak Telekom a Accenture.
Online prieskum na vzorke 601 rodičov, ktorí majú detí na 2. stupni základných škôl, mapoval ich postoje a skúsenosti s cieľom identifikovať základné problémy, s ktorými sa musia pri dištančnom vzdelávaní vyrovnávať. Sústreďoval sa na také otázky ako napr.:
- identifikáciu prevažujúcich foriem dištančného vzdelávania počas pandémie
- formy pedagogickej podpory, ktoré rodičia poskytujú deťom
- čas, ktorý venujú rodičia dohľadu nad dištančným vzdelávaním
- potrebu technickej podpory a spôsoby ich riešenia
- potrebu zabezpečenia informačných technológií pre dištančné vzdelávanie
- kľúčové problémy distančného vzdelávania detí
- problémy rodičov spojené s distančným vzdelávaním
„Za vnímaním naliehavosti problémov dištančného vzdelávania rodičmi, možno vidieť dva faktory. Prvý z nich je faktor socializácie, ktorý je sýtený takými problémami ako chýbajúci kolektív, absencia mimoškolských aktivít, chýbajúci kontakt s učiteľom a prílišné vysedávanie detí pred počítačom. Druhým je faktor vzdelávania. Ten je naopak sýtený problémami, ktoré súvisia s vnútorným prežívaním vyučovacieho procesu ako je nervozita, nesústredenosť, podráždenosť, problémy s učivom, nízka motivácia učiť sa, lenivosť, únava a prílišná vyťaženosť. Napriek faktu, že ide o vnímanie problémov optikou rodičov a nie samotných detí, možno ich považovať za vážne konzekvencie dištančného vzdelávania“, uvádza analytik IVO Marián Velšic.
„Napriek tomu, že prieskum potvrdil, že najvypuklejšími sú problémy spojené s dopadom prechodu na dištančné vzdelávanie v sociálnej oblasti, výsledky prieskumu zároveň naznačujú, že situácii detí a rodičov by pomohlo, keby sa nemuseli v rámci dištančnej výuky zároveň boriť s technickými problémami. Prieskum napríklad naznačuje, že deti majú nedostatočné zručnosti pre využívanie technológií a bežných komunikačno-kolaboračných nástrojov (len 23% rodičov nemuselo deťom pomáhať s technickou podporou, z čoho vyplýva, že tri štvrtiny detí napriek absolvovaniu hodín informatiky nezvládajú základné činnosti pri práci s počítačom, vrátane pripojenia sa na videohovor alebo riešenia jednoduchých problémov typu inštalácia web kamery a pod.). To len umocňuje potrebu systematického budovania praktických digitálnych zručností mladej generácie, nevyhnutných pre jej budúce uplatnenie, ” hovorí Tatiana Švrčková, manažérka spoločenskej zodpovednosti Slovak Telekom.
Alena Kanabová, riaditeľka pre firemné občianstvo Accenture na Slovensku dodáva: „Navyše, rodinám by určite prospelo, keby dostali cielenú podporu od svojej školy – napríklad by vopred mali informácie, ako bude dištančná výuka prebiehať, dostali by manuál s návodmi a požiadavkami na technické parametre používaných zariadení pre digitálne nástroje, ktoré škola v rámci jednotlivých predmetov plánuje využívať a podobne. V spolupráci viacerých firemných a neziskových partnerov sme spustili v minulom roku ‘Program koordinátorov digitálnych kompetencií‘. Jeho ambíciou je, aby na školách bol k dispozícii učiteľ, ktorý bude nositeľom know-how a bude podporovať ostatných kolegov v oblasti digitálnych kompetencií a využívania informačných technológií vo vzdelávacom procese. Práve existencia koordinátora na škole, ktorý by metodicky zastrešoval aj realizáciu dištančnej výuky, by mohla pomôcť minimalizovať problémy dištančného vzdelávania a záťaž rodičov v technickej oblasti”.
Podrobnejšie informácie o výsledkoch projektu nájdete v tlačovej a výskumnej správe.
Download:
Dištančné vzdelávanie detí optikou rodičov – výskumná správa [PDF]
Najväčším problémom v dištančnom vzdelávaní je podľa rodičov socializácia detí – tlačová správa [PDF]