Inštitút pre verejné otázky (IVO) uzatvoril v septembri 2008 svoj dvojročný projekt na tému e-Governance na Slovensku prípadovou štúdiou Informatizácia v neziskovom sektore, ktorú podporil Trust for Civil Society in Central & Eastern Europe. Jej cieľom bolo zmapovať stav informatizácie mimovládnych neziskových organizácií na Slovensku s dôrazom na technickú vybavenosť, ľudské zdroje a elektronické služby, ktoré MVO pri svojej činnosti používajú a poskytujú.
„Na základe celkového podielu kľúčových informačných technológií v prostredí MVO a zmapovania technickej vybavenosti, elektronických služieb a ľudských zdrojov nemožno jednoznačne tvrdiť, že informatizácia je v tomto sektore bežnou záležitosťou“, konštatujú autori štúdie Marián Velšic a Bronislava Pinterová z Inštitútu pre verejné otázky. Napríklad vlastné web stránky alebo internetový portál má v súčasnosti iba 16 % „mimovládok“. Mimovládny sektor výrazne zaostáva najmä v komparatívnom pohľade. Kým ku koncu roku 2007 malo na Slovensku vytvorené vlastné web stránky alebo portál až 70 % firiem a 36 % miest a obcí, v neziskovom sektore je to iba spomínaných 16 %. Rovnako slabú penetráciu má v prostredí MVO aj ďalšia dôležitá komunikačná technológia – elektronická pošta. Ukázalo sa, že e-mailovú adresu má k dispozícii iba 17 % mimovládnych organizácií. Reálna komunikácia s niekoľkými tisíckami MVO pri zasielaní elektronickej pošty navyše odhalila fakt, že nie každá dostupná, resp. zverejnená adresa je aktuálna a funkčná.
V druhej časti sa štúdia zameriavala na mapovanie problematiky medzi viac ako 4 000 organizáciami, ktoré sú v súčasnosti schopné komunikovať elektronicky. Ukázalo sa, že až v 37-percentách prípadov ich pracovníci využívajú výhradne vlastnú výpočtovú techniku a v 23-percentách domáce internetové pripojenie.
Bezproblémové nie sú ani ľudské zdroje v tejto oblasti. Napríklad iba 13 % spomedzi týchto organizácií zamestnáva odborníka na správu svojich IT. Naopak, takmer každá druhá oslovená MVO (45 %) tvrdí, že o výpočtovú techniku sa nestará nikto, resp. vzniknuté problémy si rieši operatívne.
Drvivá časť pracovníkov (74 %) týchto MVO využíva iba bežný kancelársky softvér so základnými funkciami ako sú písanie textov, vytváranie tabuliek, správa e-mailov, surfovanie na internete, prezeranie obrázkov, multimédií a pod. Kancelársky softvér s rozšírenými alebo nejakými pokročilými funkciami bežne využíva už len necelá tretina a špecializovaný softvér napr. pre tvorbu grafiky, multimédií, web stránok, štatistiku, programovanie a pod. iba jedna pätina opýtaných organizácií.
Ako relatívne bezproblémová sa ukázala situácia vo zvládaní výpočtovej techniky. Digitálna gramotnosť pracovníkov MVO je na dobrej úrovni – až 90 % opýtaných MVO uvádza, že ich pracovníci ju zvládajú veľmi dobre alebo skôr dobre. Na druhej strane, iba každá desiata oslovená MVO pristupuje k problematike zlepšovania digitálnej gramotnosti systematicky – organizovaním kurzov a školení. Naopak prevláda trend, že vzdelávanie a zdokonaľovanie si organizácie zabezpečujú svojpomocne – zručnejší a skúsenejší kolegovia pomáhajú menej zručným a skúseným, prípadne ho ponechávajú na samoštúdium.
V pozadí celej problematiky informatizácie, od technického vybavenia cez elektronické služby až po ľudské zdroje, stojí najmä otázka financií. Podľa názoru opýtaných MVO patria medzi kľúčové obmedzenia a bariéry ktoré brania ďalšiemu, hlbšiemu či širšiemu využívaniu informačných technológií najmä nedostatok grantov pre oblasť rozvoja IT (54 %), príliš drahé IT služby, ktoré si „neziskovky“ nemôžu dovoliť (39 %) a nezáujem štátu podporovať túto oblasť rozvoja neziskového sektora (32 %).
Download: Informatizácia v neziskovom sektore [PDF dokument, 1.1 MB]