Podporil: Nadačný Fond Slovak Telecom, Hewlett-Packard Slovakia, Microsoft Slovakia
Trvanie projektu: júl – december 2009
Projektový tím/manažér: Marián Velšic
Spolupracujúce inštitúcie: Agentúra FOCUS (terénny zber údajov)
Zámer: Výskumný projekt Digitálna gramotnosť na Slovensku mapuje jeden z kľúčových predpokladov úspešnej transformácie na informačnú spoločnosť a znalostnú ekonomiku – pripravenosť širokých vrstiev obyvateľstva na používanie moderných informačných a komunikačných technológií (IKT).
Projekt je realizovaný prostredníctvom empirického kvantitatívneho výskumu na výberovej vzorke 1 134 respondentov od 14 rokov, ktorá umožňuje zovšeobecniť získané zistenia na populáciu SR podľa základných sociálno-demografických znakov (pohlavie, vek, vzdelanie, veľkosť sídla, kraj). Terénny zber dát uskutočnila agentúra FOCUS od 4.8. – 11.8. 2009 prostredníctvom siete vyškolených anketárov metódou osobného rozhovoru (face-to-face interview) zaznamenávaného do dotazníka.
Okrem štandardného mapovania úrovne digitálnej gramotnosti obyvateľstva, sa v roku 2009 projekt zameriava najmä na znevýhodnené sociálne skupiny obyvateľstva – teda na tých, ktorí sú digitálne negramotní alebo disponujú nízkou úrovňou tejto gramotnosti. Zámerom je vytvoriť praktický manuál či návod, ktorý by zjednodušil a zefektívnil prípravu projektov organizácií angažujúcich sa v oblasti rozvoja digitálnej gramotnosti alebo zlepšovania prístupu k moderným IKT – inými slovami potláčaním fenoménu „digitálnej priepasti“ v spoločnosti.
Výstupom projektu bude okrem výskumnej správy tzv. Interaktívna mapa digitálnej [ne]gramotnosti, ktorá umožní:
1. definovať rizikové sociálne skupiny obyvateľstva, ktoré sú v pozícii tzv. digitálnych loosers;
2. identifikovať mieru adapability a motivácie rizikových sociálnych skupín;
3. navrhnúť metódy, nástroje a podmienky, ktoré je potrebne vytvoriť pre pozitívny posun v motivácii, v zmene postojov, v správaní alebo návykoch týchto sociálnych skupín.
Výstupy:
1. Tlačová správa
2. Prezentácia výsledkov výskumu
3. Interaktívna mapa digitálnej [ne]gramotnosti