ivo.sk
 
Ak máte záujem o aktuálne informácie o aktivitách IVO, pošlite nám Váš e-mail
pošli
Občianske vzdelávanie ako nastroj na skvalitnenie demokracie

Dňa 24. októbra 2019 sa v Bratislave uskutočnil  workshop Ako ďalej s občianskym vzdelávaním na Slovensku, zorganizovaný Nadáciou Konrada Adenauera v spolupráci s mimovládnymi organizáciami, členmi platformy Partnerstvo pre občianske vzdelávanie. Partnerstvo za občianske vzdelávanie (www.obcianskevzdelavanie.sk) tvoria Centrum pre európsku politiku (CEP), Hnutie kresťanských spoločenstiev detí ERKO, Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO), Inštitút pre verejné otázky (IVO), Kolégium Antona Neuwirtha (KAN), o.z. Nenápadní hrdinovia, Nadácia Antona Tunegu (NAT) a Výskumné centrum Slovenskej spoločnosti pre zahraničnú politiku (RC SFPA). 

Na worskhope a nasledujúcej tlačovej konferencii sa zúčastnil Grigorij Mesežnikov, prezident IVO a hosťujúci expert viedenského Inštitútu pre humanitne vedy (Institute for Human Sciences – Institut für die Wissenschaften vom Menschen/IWM) v programe Europe’s Futures (september 2019 – jún 2020). 

Účastníci podujatia – experti, zaoberajúci sa problematikou občianskeho vzdelávania a učitelia stredných škôl a gymnázií – diskutovali o systémových riešeniach pre skvalitnenie občianskeho vzdelávania. Konštatovali, že v súčasnosti Slovensko aj svet čelí rizikám úpadku kvality demokracie, nárastu populizmu, sociálnej a nacionálnej demagógie, ako aj šíreniu „lživých tvrdení“ v médiách. Jedným z prostriedkov obrany demokracie je kvalitnejšie občianske vzdelávanie. Podľa účastníkov workshopu demokracia nemôže fungovať bez demokraticky zmýšľajúcich občanov a politikov, ktorí dodržujú demokratické pravidlá. Fungujúca demokracia pritom prispieva k zlepšovaniu kvality života a jej inštitúcie môžu zabrániť zneužívaniu moci. 

O podujatí informovali média, podrobnú správu dňa 24.10.2019 zverejnila tlačová agentúra SITA (krátené): 

MVO: Podľa mimovládiek by sa výučba občianskej náuky a dejepisu mala zlepšiť  

Mimovládne organizácie radia medzi hlavné nedostatky vo výučbe občianskej náuky nedostatočné množstvo odborných materiálov či kurzov a pedagógov, ktorým chýba odborná príprava. 

BRATISLAVA 24. októbra (SITA) - Občianske vzdelávanie na stredných školách a na druhom stupni základných škôl by sa malo skvalitniť a prípadne aj rozšíriť. Zlepšiť by sa malo aj vzdelávanie a príprava učiteľov občianskej náuky. Na dnešnej tlačovej konferencii to uviedli zástupcovia združenia Partnerstvo za občianske vzdelávanie, ktoré tvoria mimovládne organizácie. V rámci svojich návrhov na systémové zmeny výučby občianskej výchovy tiež radia, aby sa na hodinách dejepisu kládol dôraz aj na moderné dejiny. 

Mimovládne organizácie považujú za hlavné nedostatky vo výučbe občianskej náuky nedostatočné množstvo odborných materiálov či kurzov a pedagógov, ktorým chýba odborná príprava. Podľa nich by malo byť na školách viac kvalitných učiteľov občianskej náuky a dejepisu. Upozorňujú tiež, že v rámci dotačných schém rôznych orgánov verejnej správy by sa mala zásadne posilniť transparentnosť, finančná kapacita, ako aj pluralita grantových systémov pre neformálne vzdelávanie. Mimovládky by chceli, aby štátne orgány pravidelne zisťovali názory občanov na kľúčové témy a zverejňovali ich vo výročných správach o stave občianskej spoločnosti. 

Združenie Partnerstvo za občianske vzdelávanie ponúka školám konkrétnu spoluprácu vo forme vzdelávacích aktivít pre žiakov a učiteľov. Spolu s učiteľmi chcú mapovať stále sa meniacu situáciu a hľadať čo najlepšie možnosti, ako aktuálnym obsahom a metódami výučby odpovedať na výzvy spoločnosti. Dôraz by sa pritom mal klásť na vyučovanie občianskej náuky a dejepisu na stredných školách. Ján Fabičovic z Nadácie Konrada Adenauera v Bratislave povedal, že dokument s návrhom na systémové zmeny v občianskom vzdelávaní chcú zaslať ministerstvu školstva, regionálnym samosprávam, ale aj prezidentke Zuzane Čaputovej, premiérovi Petrovi Pellegrinimu či politickým stranám. 

Podľa Michala Považana z nezávislej vzdelávacej inštitúcie Kolégia Antona Neuwirtha by to mala byť práve občianska náuka, ktorá napomáha mládeži v orientácii vo verejnom priestore. V prípade neformálneho vzdelávanie im môžu zase pomôcť rôzne kurzy, školenia a aktivity občianskeho vzdelávania.



>> Späť na Aktuality

Videoaktuality

Ako vníma verejnosť historické míľniky a ich protagonistov a ako hodnotí našu novodobú históriu. 

Sociálno-ekonomické a vnútro- politické aspekty migrácie a integrácia migrantov vo V4.

Osudové osmičky<br/>vo vedomí slovenskej<br/>verejnosti
Phantom Menace. The Politics and Policies of Migration in Central Europe

Nová štúdia zameraná na reflexiu problémov informatického vzdelávania dievčat a žien.  

Najpálčivejšie problémy žien, šance na trhu práce a bariéry vyššieho zastúpenia žien v politike.

Ženy vo svete informačných technológií
Politická participácia žien na Slovensku: možnosti a limity

Neprehliadnite najnovší prieskum o postojoch bežných ľudí k robotom a robotizácii spoločnosti.

Výskumná štúdia o hrozbách radikalizmu a extrémizmu u mladých ľudí.

Digitálna gramotnosť na Slovensku 2018: Zaostrené na robotiku
Mladí ľudia a riziká extrémizmu

Navštívte nás na Facebooku





Obsah © 2006 Inštitút pre verejné otázky.
Design © 2006 Komplot
Generuje redakčný systém BUXUS spoločnosti ui42.
Konverzný kurz: 1 EUR = 30,1260 Sk


tlačiťposlaťhore