ivo.sk
 
Ak máte záujem o aktuálne informácie o aktivitách IVO, pošlite nám Váš e-mail
pošli
Financovanie predvolebných kampaní

Správy RTVS o 19:00, Jednotka, 16.3.2015

Financovanie predvolebných kampaní


Zhruba tretina kandidátov na primátorov slovenských krajských miest zverejnila informácie o financovaní svojej predvolebnej kampane. Vychádza to z prieskumu, v posledných mesiacoch minulého roka urobil inštitút pre verejné otázky. Podľa jeho analytikov ide o aspoň čiastočný posun vpred. 

Inštitút pri prieskume vychádzal aj z údajov, ktoré už v minulom roku zverejnili samotní kandidáti. Zo 69 uchádzačov o post primátora v krajských mestách zverejnili informácie o financovaní 23. Sú medzi nimi aj úspešný bratislavský kandidát Ivo Nesrovnal či znovuzvolený trenčiansky primátor Richard Rybníček. Grigorij Mesežnikov: „Buď založili transparentný účet alebo dobrovoľne zverejnili alebo poskytli aj štruktúru svojich výdavkov, to predsa len svedčí o tom, že tlak verejnosti má svoj účinok“.Na druhej strane je napríklad neúspešný kandidát na žilinského primátora Ján Slota. Spolu s trnavským kandidátom Bystríkom Stankom neposkytli žiadne informácie. Do tej iste kategórie zaradil IVO aj Richarda Rašiho, ktorý úspešne znovukandidoval v Košiciach. Kampaň mu výhradne platila strana, detaily financovania údajne nepozná. 

Peter Kunder: „Je potešivé, že zhruba tretina kandidátov dokázala skutočne poskytnúť voličom aspoň nejaký základný prehľad a nejakú mieru transparentnosti financovania ich politickej kampane, samozrejme nejaký ideál je podstatne niekde inde“. 

Informácie pre Inštitút zbierali dobrovoľníci od septembra do novembra v krajských mestách. Niekedy doslova rátali pivá na politických mítingoch a odhady toho, koľko mohla kampaň stáť porovnávali s tvrdeniami kandidátov. Občas sa napríklad stalo že osem bilbordov stálo u jedného kandidáta približne rovnako ako 80 bilbordov iného. Lukáš Makovický: „Tak to zaváňalo problémami alebo nepresnosťou alebo jednoducho sa nám zdalo, že nám nemuseli povedať pravdivé informácie“. 

Prieskum poukázal aj na jeden paradox, a to, že kandidáti sú naklonení údaje zverejniť, ich politické strany ich už veľmi zverejňovať nechcú. Grigorij Mesežnikov: „Politické strany sa odvolávali na to, že majú povinnosť zúčtovať vo svojich výročných správach aj volebné náklady, ale verejnosť sa k nim dostane až v júli“. 

Podstatne viac svetla do financovania kampaní by mal priniesť nový zákon o komunálnych voľbách, ktorý je súčasťou tzv. volebných kódexov. Na voľby a s nimi spojené kampane sa začne vzťahovať už od polovice tohto roka. 

Matúš Jaco, RTVS. 

Link: www.rtvs.sk/televizia/archiv/7600/61311
(00:29:56 Financovanie predvolebných kampaní)

Screenshots: 










Zdroj: RTVS 

Videoaktuality

Neprehliadnite aktuálnu výskumnú štúdiu o postojoch internetovej populácie k problematike kybernetickej bezpečnosti. 

Výsledky 15. ročníka výskumu digitálnej gramotnosti populácie SR.

Kyberbezpečnosť očami internetovej populácie SR
Digitálna gramotnosť na Slovensku 2020

Správa zo sociologického
výskumu názorov mladých
ľudí vo veku 15-19 rokov.

Publikácia obsahujúca 30 pojmov súvisiacich s občianskym spolunažívaním.

Občianske spolunažívanie <br/>očami tínedžerov
Spolu, či proti sebe? Čo ovplyvňuje naše spolužitie

Vnímanie Novembra 1989 a ponovembrových zmien občami Slovenska.

Priebeh eurovolieb 2019, výsledky a spoločensko-politické kontexty hlasovania slovenských občanov.

30 rokov po Nežnej revolúcii. Zisky a straty očami verejnosti
Európske voľby 2019 na Slovensku: výsledky a súvislosti

Navštívte nás na Facebooku





Obsah © 2006 Inštitút pre verejné otázky.
Design © 2006 Komplot
Generuje redakčný systém BUXUS spoločnosti ui42.
Konverzný kurz: 1 EUR = 30,1260 Sk


tlačiťposlaťhore