ivo.sk
 
Ak máte záujem o aktuálne informácie o aktivitách IVO, pošlite nám Váš e-mail
pošli
Výdavky na predvolebnú kampaň nezverejnili dve tretiny kandidátov

Rádiožurnál o 18:00 - Rádio Slovensko RTVS, 16.3.2015 (od 18:13:10)

Výdavky na predvolebnú kampaň nezverejnili dve tretiny kandidátov na primátorov krajských miest. Upozornil na to Inštitút pre verejné otázky. Ukázalo sa, že najviac míňali na kampaň kandidáti v Bratislave. Svoje výdavky nezverejnili z relevantných kandidátov v Trnave Bystrík Stanko, v Žiline Ján Slota a v Košiciach Richard Raši. Spýtali sme sa ich na dôvod.

Inštitút pre verejné otázky oslovil kandidátov na post primátora ôsmych krajských miest. Nie všetkým sa chcelo zverejňovať výdavky na predvolebnú kampaň. Zareagovala tretina, ktorá nemala problém s transparentnosťou. Grigorij Mesežnikov: „Zo 69 to bolo 23, buď založili (transparentný) účet, alebo dobrovoľne zverejnili alebo poskytli aj štruktúru svojich výdavkov. Zmapovali sme aj intenzitu kampane, počty billboardov, kto koľko do kampane investoval“. Peter Kunder, ktorý s Inštitútom spolupracuje povedal, že prekvapujúca je už aj tretina tých, ktorý výdavky priznali. Totiž, nemuseli. Zákon im to neprikazoval. Na druhej strane, ak dve tretiny kandidátov žiadosť o informácie odignorovali, aj to o niečom svedčí. Peter Kunder: „Svedčí to o tom, že Slovensko sa skutočne ešte nenachádza v stave, kde táto transparentnosť je absolútne samozrejmou a voličmi vyžadovanou podmienkou na to, aby sa niekto zapojil do verejného života“.

Inštitút upozornil na troch relevantných kandidátov, ktorí svoju kampaň nevyčíslili. Kandidát na primátora Trnavy Bystrík Stanko nám v telefonáte povedal, že výdavky riešila krajská pobočka Smeru. V Žiline nezverejnil výdavky Ján Slota. Aj jemu sme položili otázku, prečo. Ján Slota: „Viete čo, nemám záujem o Inštitút...“ V Košiciach nezverejnil výdavky Richard Raši. V sms správe vysvetlil, že kampaň mu finalcoval Smer a výdavky nepozná. Najdrahšia kampaň bola v Bratislave. Bývalý primátor Milan Ftáčnik priznal výdavky takmer 220-tisíc. Kreslo mu však zobral aktuálny primátor Ivo Nesrovnal. Na kampaň dal len o pár tisíc menej. V Banskej Bystrici vyhral Ján Nosko a stačila mu na to, v porovnaní s primátorom hlavného mesta, desatina výdavkov. Podľa analytikov však bude v budúcnosti dôležité sledovať najmä to, odkiaľ majú kandidáti peniaze na nákladné kampane.

Branislav Heldes, RTVS.

link:
www.rtvs.sk/radio/archiv/1124/174093
čas 13:35-15:45

Videoaktuality

Neprehliadnite aktuálnu výskumnú štúdiu o postojoch internetovej populácie k problematike kybernetickej bezpečnosti. 

Výsledky 15. ročníka výskumu digitálnej gramotnosti populácie SR.

Kyberbezpečnosť očami internetovej populácie SR
Digitálna gramotnosť na Slovensku 2020

Správa zo sociologického
výskumu názorov mladých
ľudí vo veku 15-19 rokov.

Publikácia obsahujúca 30 pojmov súvisiacich s občianskym spolunažívaním.

Občianske spolunažívanie <br/>očami tínedžerov
Spolu, či proti sebe? Čo ovplyvňuje naše spolužitie

Vnímanie Novembra 1989 a ponovembrových zmien občami Slovenska.

Priebeh eurovolieb 2019, výsledky a spoločensko-politické kontexty hlasovania slovenských občanov.

30 rokov po Nežnej revolúcii. Zisky a straty očami verejnosti
Európske voľby 2019 na Slovensku: výsledky a súvislosti

Navštívte nás na Facebooku





Obsah © 2006 Inštitút pre verejné otázky.
Design © 2006 Komplot
Generuje redakčný systém BUXUS spoločnosti ui42.
Konverzný kurz: 1 EUR = 30,1260 Sk


tlačiťposlaťhore