ivo.sk
 
Ak máte záujem o aktuálne informácie o aktivitách IVO, pošlite nám Váš e-mail
pošli
Vietnamci 2.0. Made in Slovakia?

Denník Pravda zverejnil dňa 14.10.2014 článok Milana Čupku Vietnamci 2.0. Made in Slovakia? Pre noviny sa k téme vyjadrila aj analytička Inštitútu pre verejné otázky Miroslava Hlinčíková.

Z obsahu: 

„Druhá generácia [Vietnamcov] je určite prostredníkom medzi ich uzavretejšími rodičmi a slovenskou spoločnosťou,“ rozpráva Miroslava Hlinčíková, výskumníčka Inštitútu pre verejné otázky. Téme vietnamských migrantov sa venuje už niekoľko rokov.  Zaujalo ma, že ide o dosť viditeľnú menšinu, v tom zmysle, že ich Slováci stretávajú denne v obchodoch, bistrách, no zároveň neviditeľnú skupinu, ktorá je pred väčšinovou spoločnosťou relatívne uzavretá.“ Pravda, to sa týka prvej generácie, teda Vietnamcov, ktorí sem prišli ako dospelí a popri podnikaní mali len obmedzené možnosti naučiť sa dobre jazyk. Druhá generácia je iná. „Ale nezmapovaná,“ hovorí Hlinčíková. Kým v susednom Česku, kde sú Vietnamci od minulého roka uznaní za národnostnú menšinu (žije ich tam asi 60-tisíc, na Slovensku odhadom 5-tisíc), sa o deťoch Vietnamcov robia vedecké štúdie, zaujímajú sa o nich aj médiá, u nás sa stanú témou (či skôr atrakciou) len vtedy, keď sa niekto z nich prihlási do talentovej televíznej súťaže.

Mladí "Vietnamci” sú (ne)viditeľní inak ako ich rodičia. Sťaby šikovní jednotlivci sú výrazní, no ako celok nenápadní, keďže sú integrovaní. Na rozdiel od prvej generácie nemajú ani vlastné vietnamské združenie mladých. Na Slovensku síce pôsobí Komunita Vietnamcov a Únia vietnamských žien, no mladí v rámci organizácií sú skôr pasívni. Neodmietnu rodičov a prídu s nimi na spoločné stretnutia, napríklad pri príležitosti vietnamského Nového roku, no ich životy a záujmy sú už inde. V spolkoch a aktivitách väčšinovej spoločnosti. „Sčasti je to aj tým, že tie organizácie vznikali na základoch záujmových združení kedysi spriatelenej socialistickej vietnamskej republiky a takáto štruktúra mladých už neoslovuje,“ vysvetľuje Hlinčíková. Kým však prostredím prvej generácie je rodina, komunita a podnik, pri tej nasledujúcej komunitu nahrádzajú priatelia ... (čítajte viac na pravda.sk).



>> Späť na Aktuality

Videoaktuality

Neprehliadnite aktuálnu výskumnú štúdiu o postojoch internetovej populácie k problematike kybernetickej bezpečnosti. 

Výsledky 15. ročníka výskumu digitálnej gramotnosti populácie SR.

Kyberbezpečnosť očami internetovej populácie SR
Digitálna gramotnosť na Slovensku 2020

Správa zo sociologického
výskumu názorov mladých
ľudí vo veku 15-19 rokov.

Publikácia obsahujúca 30 pojmov súvisiacich s občianskym spolunažívaním.

Občianske spolunažívanie <br/>očami tínedžerov
Spolu, či proti sebe? Čo ovplyvňuje naše spolužitie

Vnímanie Novembra 1989 a ponovembrových zmien občami Slovenska.

Priebeh eurovolieb 2019, výsledky a spoločensko-politické kontexty hlasovania slovenských občanov.

30 rokov po Nežnej revolúcii. Zisky a straty očami verejnosti
Európske voľby 2019 na Slovensku: výsledky a súvislosti

Navštívte nás na Facebooku





Obsah © 2006 Inštitút pre verejné otázky.
Design © 2006 Komplot
Generuje redakčný systém BUXUS spoločnosti ui42.
Konverzný kurz: 1 EUR = 30,1260 Sk


tlačiťposlaťhore