ivo.sk
 
Ak máte záujem o aktuálne informácie o aktivitách IVO, pošlite nám Váš e-mail
pošli
Inštitút pre verejné otázky: O transparentnosť sa snažila tretina kandidátov na primátora

Bratislava 16. marca (TASR) - Transparentné účty či výdavky na kampaň zverejnila tretina kandidátov na post primátora v krajských mestách. V komunálnych voľbách, ktoré sa uskutočnili v novembri minulého roka, sa o post primátora uchádzalo celkovo 69 kandidátov.

Pred voľbami sa Inštitút pre verejné otázky (IVO) spolu s ďalšími mimovládnymi organizáciami obrátili na kandidátov, aby uplatnili princíp transparentnosti, otvorili transparentné účty a zverejnili svoje výdavky na kampaň. Transparentné účty si zriadilo 14 kandidátov. Po voľbách dobrovoľne zverejnili výdavky ďalší traja. Ďalší šiesti zverejnili na požiadanie podrobnejší výpis výdavkov na kampaň. "Celkovo teda 23 kandidátov zo 69, t. j. tretina v tej či inej miere dobrovoľne uplatnila princíp transparentnosti," uviedol dnes prezident IVO Grigorij Mesežnikov.

Na základe dostupných údajov IVO zostavil aj rebríček výdavkov na kampaň. Najviac na ňu dali kandidáti na post primátora v Bratislave. Milan Ftáčnik - 218.800 eur, Ivo Nesrovnal - 214.000 eur a Milan Kňažko - 148.500 eur. Na štvrtok mieste sa umiestnil kandidát na post primátora v Žiline Róbert Kašša, ktorý dal na kampaň 60.000 a Rudolf Bauer, ktorý kandidoval v Košiciach, dal 50.000 eur. Traja relevantní kandidáti, ktorí sa umiestnili v prvej trojici, neposkytli nijaké údaje o svojich volebných výdavkoch. Išlo o Jána Slotu, ktorý skončil na 3. mieste v Žiline, Richarda Rašiho, ktorý bol zvolený za primátora v Košiciach, a Bystríka Stanka, ktorý v Trnave skončil na 3. mieste.

"Zvláštnosťou situácie na Slovensku je, že platný zákon o voľbách orgánov miestnych samospráv nereguluje financovanie volebnej kampane, nestanovuje nijaké povinnosti kandidátov napriek tomu, že bol od roku 1990 novelizovaný celkovo 15-krát," upozornil Mesežnikov. Bolo tak na dobrovoľnom rozhodnutí kandidátov, ako sa postavia k zverejneniu údajov o svojej kampani.

Komunálne voľby sa podľa Mesežnikova tešia veľkému záujmu. "Ja by som ich pomenoval ako voľby prvého záujmu," povedal. Obyvatelia sú podľa jeho slov náchylnejší voliť tých kandidátov, ktorí už dlhší čas pôsobia v primátorských funkciách. Pri rozhodovaní voličov zavážili najmä znalosti a skúsenosti kandidátov, potom volebný program či angažovanie sa kandidáta v meste. Najmenej dôležité boli pre voličov informácie o politickej príslušnosti kandidáta či volebné heslo. Na zvolenie do kresla primátora stačilo v týchto voľbách väčšinou menej hlasov ako pred štyrmi rokmi. Výnimkou bola Trnava a Košice.

Údaje o kampani kandidátov zozbieral IVO v rámci projektu Transparentnosť volieb do miestneho zastupiteľstva v strednej a východnej Európe. Zámerom projektu bolo vyhodnotiť financovanie volebných aktivít kandidátov v miestnych voľbách či zvýšiť mieru transparentnosti volebného procesu.

Videoaktuality

Neprehliadnite aktuálnu výskumnú štúdiu o postojoch internetovej populácie k problematike kybernetickej bezpečnosti. 

Výsledky 15. ročníka výskumu digitálnej gramotnosti populácie SR.

Kyberbezpečnosť očami internetovej populácie SR
Digitálna gramotnosť na Slovensku 2020

Správa zo sociologického
výskumu názorov mladých
ľudí vo veku 15-19 rokov.

Publikácia obsahujúca 30 pojmov súvisiacich s občianskym spolunažívaním.

Občianske spolunažívanie <br/>očami tínedžerov
Spolu, či proti sebe? Čo ovplyvňuje naše spolužitie

Vnímanie Novembra 1989 a ponovembrových zmien občami Slovenska.

Priebeh eurovolieb 2019, výsledky a spoločensko-politické kontexty hlasovania slovenských občanov.

30 rokov po Nežnej revolúcii. Zisky a straty očami verejnosti
Európske voľby 2019 na Slovensku: výsledky a súvislosti

Navštívte nás na Facebooku





Obsah © 2006 Inštitút pre verejné otázky.
Design © 2006 Komplot
Generuje redakčný systém BUXUS spoločnosti ui42.
Konverzný kurz: 1 EUR = 30,1260 Sk


tlačiťposlaťhore